Göteborg är, i likhet med andra svenska storstäder, ett centrum för logistik, lager och industri. För att arbeta som truckförare i Göteborg krävs det att man uppfyller de nationella krav som ställs i Sverige. Dessa krav är generella och gäller oavsett var i landet man arbetar.
Det grundläggande lagkravet: Utbildning och kunskapsbevis
Alla som ska köra truck i arbetet, oavsett om det är på en stor terminal vid hamnen eller ett mindre lager, måste ha dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper. Detta bevisas genom det så kallade truckkortet i Göteborg. Utbildningen ska följa riktlinjerna i den nationella standarden TLP 10 (Truckläroplan 10).
Kravet på dokumenterade kunskaper innebär att man måste genomgå både en teoretisk del och en praktisk del med godkänt resultat. Denna utbildning täcker ämnen som säkerhet, truckens funktion, trafikregler på arbetsplatsen samt ergonomi.
Ålder och körvana
Huvudregeln i svensk lagstiftning är att man måste vara 18 år för att få köra truck i arbete. Det finns dock vissa undantag för ungdomar över 16 år, men det kräver då särskild riskbedömning och ofta att ungdomen har genomgått en likvärdig yrkesutbildning eller praktik. Att ha ett vanligt B-körkort krävs inte för att köra truck på ett inhägnat arbetsområde, men krävs om trucken ska framföras på allmän väg.
Behärska rätt klasser
Truckkortet delas in i olika klasser, där de vanligaste för arbete på lager och terminaler i Göteborg är Klass A och Klass B.
- A-truckar är oftast låglyftande truckar som ledstaplare.
- B-truckar är de höglyftande varianterna som motviktstruckar och skjutstativtruckar, vilka är vitala för höglagerhantering. Att ta en kombinerad utbildning för A och B ger bäst anställningsmöjligheter. Utöver dessa finns även Klass C för stora truckar som hjullastare för industriellt bruk och Klass D för dragtruckar.
Det skriftliga körtillståndet – viktigare än kortet
Truckkortet är ett bevis på dina kunskaper, men det räcker inte för att lagligt köra truck på en arbetsplats. Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter måste varje anställd ha ett personligt och skriftligt körtillstånd som utfärdas av arbetsgivaren.
Detta tillstånd specificerar exakt vilka trucktyper och vilka arbetsuppgifter föraren får utföra på just den specifika arbetsplatsen. Om en arbetsgivare ignorerar detta krav och låter personal köra utan ett giltigt tillstånd, kan företaget drabbas av höga sanktionsavgifter. Detta gäller även för inhyrd personal, där det är inhyraren (företaget som använder trucken) som måste utfärda tillståndet.
Repetitionsutbildning och säkerhet
Även om truckkortet i sig saknar formell utgångstid, rekommenderas det starkt att förare uppdaterar sina kunskaper genom repetitionsutbildning ungefär var tredje till femte år. Detta görs för att bibehålla en hög säkerhetsnivå, undvika inövade dåliga vanor och hålla sig uppdaterad om nya lagar och föreskrifter. Säkerheten i arbetet med truckar är alltid högsta prioritet i svensk arbetsmiljölagstiftning, och skyddsskor med stålhätta är till exempel ett generellt lagkrav i truckintensiva miljöer.